حضور رنگین آثار تجسمی در قاب سومین جشنواره آثار و تولیدات



تهمینه مفیدی/ به گزارش ستاد اطلاع رسانی سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری درهای، نمایشگاه گرافیک، نقاشی، خوشنویسی، کاریکاتور، حجم، عکس و نگارگری از صبح دوشنبه تا پایان جشنواره به روی مخاطبان و علاقه مندان هنرهای تجسمی گشوده خواهد بود.
شکل گیری این نمایشگاه حدود 10 روز با مسئولیت محمد کرم اللهی، مدیر کمیته تجسمی سومین آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری به طول انجامیده است و سرانجام برگزیدگان 32 استان کشور خود را برای نمایش استعدادهایشان به سایر هنرمندان و عموم مردم آماده کرده اند.
طبقه زیرین نمایشگاه هنرهای تجسمی به آثاری نظیر عکس، کاریکاتور، حجم، تصویری سازی، تایپوگرافی و پوستر مزین شده است. با نگاهی ساده به عکس های این نمایشگاه به راحتی می توان با تصاویر و عکس های زیبا و به دور از اغراق و سیاه نمایی آن ارتباط برقرار کرد.
بخشی از این عکس ها نیز تصاویری از طبیعت و زندگی انسان را در این فضای ساده و بی تکلف در قاب خود جای داده است. همچنین عکاس های استان ها از ثبت مراسم و مناسک مذهبی غافل نشده اند و لحظات پر شور سینه زنی و دسته های عاشورا و تاسوعای حسینی از دریچه کوچک لنز دوربین به وسعت دید تماشاگران راه یافته است.
کاریکاتورها نیز با پرداخت به موضوعاتی مانند بیداری اسلامی و شوخی با شخصیت های سیاسی غربی، به دیوار نمایشگاه آویخته شده و تنوع ویژه ای ایجاد کرده اند. انتخاب چنین سوژه هایی توانایی هنرمندان جوان این عرصه را در هنر کاریکاتور به خوبی نمایان می کند.
همچنین تصویرسازان خلاق، با القای فضای شخصی رویا و خیالی مشترک همراه با شاعرانگی و بعضا لطافت کودکی را به مخاطب منتقل می کنند. برخی از این تصویرسازی ها برای ایجاد طراوت و سرزندگی در کتب کودکان خلق شده و داستان های مذهبی و روایات اسلامی از درون این نقوش و کتاب ها به قلب و روح کودکان و نوجوانان راه می یابد.
هنرمندان رشته گرافیک در تایپوگرافی و پوسترها با انتخاب موضوعات مناسبی سعی در نمایش آمیختگی امکانات دیجیتالی با هنر و نگاه زیباشناسانه دارند.
میانه طبقه زیرین به آثار حجمی اختصاص پیدا کرده است و در این بخش مجسمه سازان با بیان عواطف از طریق ایجاد فرم های منحنی و استفاده از اشکال نمادین در جلب مخاطب نقشی پر رنگ ایفا می کنند. سردیس استاد بهزاد کرمانشاهی از شعرای سرشناس استان کرمانشاه نیز، به عنوان نمادی از پیشینه فرهنگی ادبی استان کرمانشاه در فضای میانی سالن قرار گرفته است.
در ابتدای طبقه بالای نمایشگاه، تصویر آیت الله مرتضی نجومی چشم بیننده را می نوازد. این روحانی بزرگوار از هنرمندان و مفسران قرآن کرمانشاهی وعضو پیوسته فرهنگستان هنر و چهره ماندگار هنر ایران بود.
ایشان درباره ويژگی های هنری خود و خانواده اشان نوشته اند : « در خاندان ما هنرهای زيبا جايگاه ويژه ای دارد و هنرمند خوشنويس ، نقاش و صحاف زياد داشته ايم ، مرحوم جدم آقای ميرزا اسماعيل كه در ابتدای كلام ترجمه حال ايشان را آوردم از خوشنويسان بسيار خوبی بودند كه انواع خطوط را بسيار استادانه می نوشتند و آثار بسيار ارزشمندی در اين زمينه دارند كه همراه برادرش آقا ميرزا رضای منجم باشی از شاگردان ميرزا محمد علی خوشنويس كرمانشاهی بوده اند .» والبته شکی باقی نمی ماند که از این روست که آثار خوشنویسی، تذهیب، تشعیر، نگارگری و نقاشی در این طبقه به نمایش درآمده اند.
آمیختگی نگارگری با موضوعات و داستان های مذهبی، نظیر شهادت امام حسین (ع)، شهادت علی اصغر(ع) و عید غدیرخم از ویژگی های شاخص آثار هنرمندان این رشته است و این بار با نگاه ایرانی اسلامی هنر نگارگری را که زاییده فرهنگ اسلامی است بار دیگر به علاقمندان معرفی می کند.
حضور نقاشی گل و مرغ در این نمایشگاه به منظور حفظ و حفاظت از میراث معنوی کشور مایه امیدواری است و تعدد آثار این بخش را می توان به فال نیک گرفت. در بخش خوشنویسی نیز استفاده از خط نسخ، نستعلیق و ثلث بر زیبایی آیات قرآن و اشعار عرفانی افزوده است.
از سوی دیگر نقاشی های هنرمندان بر زیبایی دیگر آثار افزوده است. این آثار عموما چند لته اند و روایت منسجمی از صور خیال و رویا را تعریف و در مقابل معرض دیدگان تماشاگر قرار می دهند.
تذهیب نیز دیگر اثر هنر اسلامی است و عموما انتزاع در این آثار می خواهد به معنویت در هنر اشاره کند. معنویتی که فارغ بودن هنرمند را از ماده و زمین نشان می دهد.
حضور این آثار نشانگر این مهم است که تا چه اندازه استان های کشور دارای پناسیل هستند و تا چه اندازه می توان به آینده جوانان کشورمان در عرصه تجسمی امیدوار بود. نسل جدید بیش از پیش باید در معرض گنجینه تصاویر گذشتگان خود قرار گیرد و میراث دار این سرمایه عظیم بصری باشند.
سومین جشنواره تولیدات استانی فرصت بسیار مغتنمی است تا تمامی این آثار در کنار یکدیگر قرار گیرند و مورد نقد و بررسی واقع شوند. کمبود فضاهای نمایش گالری ها و امکان دیده شدن و مورد داوری قرار گرفتن در استان ها بحث مفصلی است که مطرح کردن ان در این مجال نمی گنجد.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره